Hoe kan ik een dringende melding doen?

Feiten waarvoor de politie onmiddellijk actie moet ondernemen, geef je onmiddellijk door via het noodnummer.

In elk Europees land kan je 112 bellen met een vaste telefoon of gsm voor alle vormen van noodhulp: brandweer, medische hulpverlening en politie.

In België kan je ook naar 101 bellen voor dringende politiehulp.

Bij zowel 101 als 112 (en ook 100) krijg je eerst een keuzemenu met de vraag welk type hulp je nodig hebt. Er is geen verschil tussen beide noodnummers behalve dat 112 bereikbaar is voor noodoproepen in elk land van de Europese Unie en 101 enkel in België actief is. Bij beide nummers zal je doorgeschakeld worden naar het Hulpcentrum (112/100) of het Communicatie- en Informatie Centrum (CIC 101) van de provincie waar jij je bevindt, afhankelijk van welke hulp je nodig hebt.

Als je een noodnummer belt, bevind je je meestal in een stressvolle situatie. Het is belangrijk dat je precieze en juiste informatie kunt meedelen aan de operator en dat je zijn vragen kunt beantwoorden.

Dit wil de operator van je horen:

  • de juiste locatie (gemeente, straat en huisnummer, kruispunt, kilometerpaal,…);
  • wat er precies gebeurd is (brand, ongeval, inbraak, hartaanval,…);
  • of er gewonden zijn;
  • wie je bent.

Als je een noodnummer belt, wacht dan rustig het antwoord af, haak zeker niet in! Als je per ongeluk hebt gebeld, hang je ook niet op, maar zeg je tegen de operator dat alles in orde is. Zo is de operator zeker dat er geen sprake is van een noodgeval. Weet dat als je de hulpdiensten zonder geldige reden opbelt, dit kan leiden tot een strafrechtelijke veroordeling.

Wat is de APP 112 BE?

Met de app 112 BE bereik je gemakkelijk de noodcentrales als je in nood bent en dringende hulp nodig hebt. Deze app is de enige manier om het keuzemenu te omzeilen omdat je deze keuze vooraf maakt door op het juiste icoon te klikken.

Aan de hand van deze app kunnen de noodcentrales je exacte locatie bepalen. Ze laten zelfs je smartphone rinkelen om je sneller terug te vinden als je niet meer zou reageren.



Voor doven, slechthorenden en personen met een spraakstoornis is er eveneens een chatfunctie, zij kunnen in de app aangeven dat ze niet in staat zijn om te telefoneren. Uitzonderlijk zal deze chatfunctie ook worden gebruikt voor personen zonder spraak- of gehoorstoornis als de operator de beller niet verstaat door lawaai op de achtergrond...

Verder kan je in dit appje medische informatie ingeven.

Beschikbaar via App Store en Play Store.

Meer info vind je op https://www.sos112.be/nl/app

Enkel 101 bellen bij levensgevaar?

Het is niet zo dat er steeds sprake moet zijn van (levens)gevaar om dringende politiehulp nodig te hebben. Als het kantoor gesloten is, bel je ook naar 101 voor elke melding waarvoor de politie actie moet ondernemen. Moet er nazicht gebeuren? Moeten de inspecteurs vaststellingen doen? Is er geluidsoverlast? Zie je een verdachte situatie in je wijk, maar ben je niet zeker? Bel 101. Enkel zo kan politie nazicht doen en kort op de bal spelen.

 

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Schoten via het contactformulier of telefonisch via 03 680 12 70.