Oplichters aan het werk: informaticafraude via verdachte telefoontjes

Afgelopen dagen zijn er meerdere klachten binnengelopen met betrekking tot informaticafraude via verdachte telefoontjes. De slachtoffers werden gecontacteerd door een persoon die zich uitgeeft verantwoordelijk te zijn voor de vergoedingen die de gezondheidszorg terugstort. Vervolgens vraagt de oplichter naar je bankgegevens, maar in plaats van geld terug te storten, haalt hij geld van je rekening.

Enkele tips:

• Geloof niet blindelings elke e-mail of telefoonoproep : oplichters kunnen zich makkelijk uitgeven voor iemand anders en vervalsen vaak logo's

• Ga niet in op de vragen van de beller

• Ga niet in op ongevraagde hulp

• Bel nooit zelf terug

• Geef de pincode van je bankkaart of andere financiële gegevens nooit telefonisch of via mail door : een echte organisatie zal je nooit op deze manier achter persoonlijke gegevens vragen.



Toch slachtoffer geworden?

Probeer zoveel mogelijke gegevens te verzamelen (zogezegde naam en firma van de oplichter, telefoonnummer, taal, accent, handelingen en gebruikte programma's op de computer, eventuele overgemaakte persoonlijke gegevens, betaald bedrag en betalingsmethode, ...) en doe aangifte bij de politie.